Н овите Европейска комисия (ЕК) и Европейски парламент (ЕП) вече са напълно готови и работят с пълна сила. А това означава, че трябва да решават много проблеми.
Един от тях е със забраната за продажба на нови коли с ДВГ, която в ЕС влиза в сила от 2035 г. Това е казус, който не се харесва на автомобилния бранш, а и на доста политици. Сега те започват нова офанзива с цел да отменят или променят забраната, съобщава Motor1.
Европейската народна партия (ЕНП), която е най-голямата група в ЕП, вече е направила чернова на предложение за отмяна или изменение на забраната. ЕНП предлага да се разреши продажбата на автомобили с ДВГ, които могат да използват алтернативни горива. Също така да се разреши продажбата и на plug-in хибриди и след 2035 г.
Освен това ЕНП предлага отлагане на по-строгите изисквания за вредните емисии. Те трябва да влязат в сила догодина, но политиците смятат, че трябва да се отложат за 2027 г. В противен случай много компании ще трябва да плащат сериозни глоби, тъй като няма да успеят да покрият нормите.
Глобите предвиждат 95 евро за всеки грам CO2 над лимита, като те се плащат отделно за всяка кола. Така дори и превишението да е само 2 грама, когато трябва да бъде платено за 200 000 автомобила например, сумите бързо стават значителни.
Само че в реалността автомобилите са още повече. Изпълнителният директор на Renault (и ръководител на Европейската асоциация на автомобилните производители ACEA) Лука де Мео например вече е изчислил, че ако изискванията не се отложат, догодина цялата индустрия ще трябва да плати до 15 млрд. евро в глоби. Той смята, че „тези, които определят правилата, не са предоставили нужните пазарни условия, инфраструктура за зареждане, стимули, цена на енергията и т.н.“
Шефът на BMW Оливер Ципсе обаче смята, че нормите трябва да останат. Той казва, че браншът е имал 5 години да се подготви и тъй като изискванията изчисляват общите емисии на всички продадени коли на дадената компания, тя може да избегне глобите, ако продава достатъчно хибриди и EV.